onsdag 27 augusti 2014

Längesedan var det...

Hejsan,
Nu var det längesen jag skrev något. Vi har haft fullt upp hela sommaren med odlingar och utflykter och att bara ha semester. Det har varit riktigt härligt!

Förra veckan var jag ute i skogen och plockade bär. Det var någon som sa till mig att det inte finns några bär i skogen, men den som sa det har nog inte själv varit ute. För det fanns massor! Iallafall blåbär.
Jag gjorde sylt första gången. Det blev en stor burk med blåbärssylt och en stor burk med lingonsylt. Det var inte alls svårt!

Jag kokade upp bären i en stor kastrull med en skvätt vatten. Kokade i ungefär 6-7 minuter och sedan hällde jag i lite syltsocker. Sedan kokar jag någon minut så sockret får smälta ordentligt och sedan smakar jag. Om det fortfarande är surt så häller jag i lite till. Sen gör jag så tills det smakar gott helt enkelt. :) Jag skummar lite under hela tiden som jag gör sylten. 
Jag visste inte förut vad "skumma" betydde. I alla recept står det att man ska göra så, men ingen förklarar vad man ska göra. Det kanske är jag som är lite knäpp, men det är inte alltid som mans ka ta för givet att alla vet vad man pratar om, eller skrivit om. 
Att skumma är i alla fall att man tar bort det skum som bildas på sidor och på ytan av sylten när man kokar den. I skummet finns det bakterier och om man har missat något litet blad eller skräp från skogen så samlas det oftast i skummet. Sylten håller sig längre om man tar bort skummet helt enkelt. Man måste inte ta bort allt, men så mycket man bara orkar. Nu har vi en burk blåbärssylt, en lingonsylt, tre burkar röd vinbärssylt och tre burkar hallon/jordgubbssylt i kylen. Det ska väl räcka en litet tag i alla fall. :)

Snart börjar våra äpplen bli färdiga också så snart blir det till att göra äppelmos. I år har vi äpplen på hela 10 träd så i år ska vi nog testa att musta lite också. 

Jag och David har kommit underfund med att det inte är höga inkomster som gör en rik, utan låga utgifter, så vi ska försöka minska våra utgifter så gott det går. Så idag har vi börjat med att säga upp våra tv kanaler. Vi tittar ju nästan aldrig på tv och när vi väl gör det så tittar vi på film på dvd:n. Undra vad man mer kan minska på? Vad tror du?

Ha en härlig dag!
Kram  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar