måndag 30 september 2019

Höstens intågande

Nu är det höst. Det känns verkligen och det börjar även synas nu. Det tog verkligen lång tid innan det började bli gula löv i träden, mycket längre tid än vanligt kändes det som.
Jag har skördat färdigt av gurka och tomat i mitt nybyggda växthus och börjat utöka min odling och förbereda inför nästa säsong.

Jag gillar hösten, luften är syrerik och fuktig och superhärlig, det är lite svalt och lugnt känns det som. Min kropp blir lugn, inte som på sommaren när det känns som att allt ska ske samtidigt och jag borde åka och bada och sola.

Jag tänker att jag den här hösten och vintern ska förbereda så mycket jag bara kan inför våren så jag har mindre att göra i vår och sommar, med sådder tex, så jag lättare kan hålla mig i fas med min egen planering. Om jag förbereder många platser i höst där jag kan så i vinter så kommer jag göra en del av jobbet på vintern. Det hoppas jag kan hjälpa mig när jag ska ta hand om en stor odling alldeles själv.


Jag har nu byggt upp ett helt nytt odlingskvarter. Jag började lite i våras och somras, men har nu byggt klart det. Det går att fylla på med mer organiskt material ovanpå bäddarna, men alla bäddar och gångar är byggda och ser jättefina ut!


Mellan de 2 odlingskvarteren finns en till plätt, den är cirka 10x10 meter. Den ska vi också fixa till och målet är att den ska vara klar till sommaren, eller åtminstone användbar. Vi tänker oss en grill med tak och någon typ av sittplatser runt omkring grillen, med ett bord bredvid och lite odlingslådor  där jag tänker mig att det växer kryddor som vi kan använda till maten. Det skulle vara så mysigt att kunna äta lunch ute lättare. Vi är ju gärna ute med barnen hela dagarna på sommaren och det vore ju super att slippa gå in och hämta massa saker utan istället bara dra igång grillen och kunna sitta i skuggan vid ett bord mitt i odlingen och äta, kanske både lunch, mellis och middag. Det känns som en mysig vision.

1 kommentar:

  1. Vilken härlig vision! Kan se det framför mig ��

    SvaraRadera