fredag 4 oktober 2019

Hur börjar jag odla? Del 1

I många år, under tiden som jag byggde upp min odlingsyta (som jag för övrigt inte är klar med, jag blir nog aldrig klar) så tittade jag på andra och bara längtade tills jag också hade det så som de hade. Jag undrade alltid hur sjutton det gick till? Hur skapar en en stor köksträdgård utan pengar? Hur ska det gå till? Alla har inte flera tusen kronor att lägga på grävarbete med en grävmaskin och flera kubikmeter matjord som fraktas hem till en.
Men det går att göra en köksträdgård utan mycket pengar!
Det har jag gjort! :)

Det går ju såklart att göra på flera sätt, men jag tänkte skriva om de 3 sätt som jag tycker är superbra och som jag använder mig av så fort jag ska utöka min odling. I det här inlägget skriver jag om ett av sätten. 

Pallkragar/odlingslådor
Den första metoden är att använda sig av pallkragar eller odlingslådor. Antingen så köper du pallkragar eller så har du turen att kunna få pallkragar från någon butik som har till övers efter att fått fraktat varor till sig. Eller så bygger du egna lådor av vilket virke som helst, du kanske har något som ligger och skräpar någonstans. Lådorna behöver ju inte vara av någon speciell storlek utan vilken storlek som helst går ju bra. 
Sedan bottnar du med tidningar eller kartonger och fyller på med trädgårdsskräp, tex löv, tunna kvistar, gamla tidningar, gräs, halm, hö, spån, djurbajs, gammal jord från gamla krukväxter eller varför inte en hel krukväxt du inte vill ha kvar, ja allt som kan bli jord. Trampa gärna ner materialet i lådan så det ligger lite mer tajt. En bra idé är att vattna lite över materialet. Sedan toppar du alltihop med en säck jord. 
Nu har du en jordfabrik, eller en kompost. Här ovanpå kan du nu så eller plantera. Men eftersom det är ett väldigt tunt lager av jord så får du så grönsaker som blir ätbart ovanför jorden och som har ett litet rotsystem, tex spenat, sallat, rädisa, ringblommor,  zucchini älskar att odlas i komposter, pak choi, dill, persilja, gräslök, salladslök, ruccola eller tex vintersallat.
Om ett år har mycket brutits ner och då brukar jag odla tex kål däri, som vill ha mycket näring. Året därpå kan du tex odla potatis och år 4 kan du så tex morötter. 
Om du täckodlar, alltså täcker jorden med organiskt material så kommer nedbrytningsprocessen gå ännu snabbare. Då blir det mer fukt och maskar och andra härliga kryp och insekter kommer trivas där och det gör också att nedbrytningen till jord går snabbare.
När du sedan har schysst jord i pallkragen/lådan kan du gräva ur en del av jorden från lådan och så lyfter du av lådan och flyttar den till ett nytt ställe och gör likadant igen. På ursprungsstället har du nu en fin upphöjd odlingsbädd som går att odla vad som helst i. 
När du gör iordning din nya odlingslåda så toppar du med den jord du grävt ur från den gamla lådan. Och du behöver inte köpa någon jord. Toppen va?! :)

Lycka till! 

Anneli Wiberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar