fredag 12 september 2014

Varför göra det svårt när det kan vara lätt…?

Det är mitt och Davids nya motto. :)
Varför göra det svårt när det kan vara lätt? Och det kan man ju undra verkligen!

Vi hade pratat om detta för några dagar sedan och bestämt oss för att vi ska göra så allt blir lätt i vår trädgård. Vi har ju en ganska stor tomt på närmare en hektar så det finns ju mycket som kan vara jobbigt och ta väldigt lång tid.
Men vi hade i alla fall bestämt att vi skulle förenkla allt så mycket som det bara går.
David har varit iväg och jobbat några dagar nu och jag och Ody har härjat fritt här.
Häromveckan var jag på Järnhandeln och köpte två stora rullar med täckpapp, sådan man använder när man ska måla, så man inte kladdar på golvet. Den rullade jag ut på en stor yta i trädgården, nära grönsakslandet. Tanken är att jag ska slippa gräva runt allt det där gräset utan att det ska ligga och förmultna av sig självt under täckpappen. Förra helgen körde vi många skottkärror med äpplen som vi la ovanpå pappen och även en del gräsklipp. Men det räckte inte alls. Den ytan jag täckt är ungefär 50 kvm så det var mycket att täcka in. Vi hann ju så klart inte med detta och i flera dagar har jag gått och grämt mig lite över att den aldrig blir täckt. (Av sig själv helst)
Idag drog jag igång lite motvilligt och körde runt i trädgården med skottkärran och tog allt jag kunde hitta, även äpplen. Efter tre kärror så kom jag på att det här är ju inte enkelt. Det här är ju skitjobbigt!!


För några dagar sedan köpte vi halm från en bonde i närheten, så jag tog tre balar och skakade ut på täckpappen. Det tog ungefär en timme och det var väldigt roligt. Ody hoppade runt i halmen och tyckte det var superkul hon med. Nu är hela nya landet täckt och nu är det bara att, i vår egen takt hälla över äpplen, gräsklipp och kompost. Känns riktigt skönt och nu kan jag sluta att gräma mig över det! :)

Nästa år ska det växa riktigt god potatis där!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar